Skip to main content

Sammenhæng mellem naturens lov og arkitektur på Molslinjen

7 jan, 2021

Arkikon har været med til at designe og beregne to bygninger med en dynamisk gangbro på 140 meter mellem dem for Molslinjen i Aarhus. Her har det været en stor, anderledes og sjov opgave at få naturens lov til at hænge sammen med den arkitektur, der danner udtrykket i byggeriet.

Der skulle tænkes nye og anderledes tanker i forhold til beregninger, arbejdsprocesser og arkitektur i projektet for Molslinjen, men Arkikons Nikolaj Riisberg Mikkelsen, der har været konstruktionsingeniør på projektet, er rigtig glad for resultatet.

“Vi har formået at få det til at ligne en “svævende bygning” i en trekantet form og få samlet alle kræfter i fundamentet,” fortæller han og fortsætter:
“En kombination af arkitektens ønsker om åbninger og dynamik smeltet sammen med min opgave med at skabe synlige skalkonstruktioner og bevare de komplekse former og geometrier, har givet lige det resultat begge faggrupper ønskede,” fortæller han.

Puslespil samlet i Aarhus

Delkomponenterne i aluminium er hentet i Holland, mens stålkonstruktionerne er lavet af HSM i Grenaa, hvorefter det hele er kørt i sektioner til Aarhus for at blive samlet der, mens Arkikon har stået for projektarbejdet.
“Vi har haft et rigtigt godt samarbejde med Arkikon, hvor al rådgivning har været samlet hos dem. Nikolaj har været rigtig god til at fordele rollerne, så vi alle har gjort det, vi er gode til, og det er også derfor, at det ender med så godt et resultat,” fortæller HSM’s projektleder i Grenaa Michael Fonvig Hald.

Aluminium

Bygherre har valgt et atypisk materiale til gangbroen  Det har givet Nikolaj og de andre fra Arkikon sved på panden, men det var samtidig en sjov og lærerig udfordring, understreger han.
“Aluminium er et andet materialevalg med andre egenskaber end det, vi normalt bruger og kender, som beton eller stål med klassisk gitterkonstruktion. Her har vi skabt et stort og bærende aluminiumsrør med tynde ydervægge, som man går ind i.” forklarer han.

Materialet passer rigtig godt til havnemiljøet.

“Det er jo det, færgerne er bygget af, så det står godt i miljøet, da det giver et råt udtryk, og det er samtidig meget praktisk, da der ikke er så meget vedligehold,” fortæller Nikolaj.

“Vi har forsøgt at finde en dynamisk sammenhæng mellem arkitekturen og naturens lov, så både Arkikons arkitekt Mark og jeg som ingeniør er rigtig godt tilfredse med resultatet, fordi det simpelthen lykkedes,” slutter han.

Aktuelt